frokenmellan

Alla inlägg under maj 2012

Av Mikaela - 28 maj 2012 18:59

Har haft en jättetrevlig helg.

Tina sov här i två nätter och vi hade skitmysigt. Kollade på massa film, lagade god mat, tog promenader

och njöt av solen.


Nu är man tillbaka i vardagen igen. Och jag känner att den här veckan kommer bli stressig.

Mycket plugg och mycket annat som ska göras när man slutar på kvällen.

Men bara kämpa på!


Johno färgade mitt hår igår. Han var duktig faktiskt ;) Fast färgen blev inge bra.

Så imorn får han leka frisör igen. :)

Jag behöver ha min duktiga lillasyster som fixar mitt hår!

Men hon är nere i Spanien och lever rövare... ;)



Har alltid velat smaka såna här Twizzlers så köpte dom på Coop igår. Mumsiga!

Fanns bland annat smått och gott från USA.

Brukar förövrigt köpa "Chocolate chips" där i hyllan till mina Chocolate chip cookies.


 

Av Mikaela - 24 maj 2012 10:59

Igår käkade vi middag på Grekiska tavernan med papsen och Nettan.

Så gott!

Känns riktigt somrigt att sitta på en uteservering.


Snart ska vi åka till Johns pappa och gratta honom. 

Tar med lite fika..

Senare kommer Johns mamma på besök. Fika igen. ;)

Får se till att röra på fläsket sen så man inte får en bull-röv..


Imorn kommer min fina, underbara Tina hit!

BIG smile!



Av Mikaela - 21 maj 2012 21:37

Tina, du gjorde min dag.

Så jävla glad nu! :D

ÅH!


Annars då. Har varit på Hemtex mest hela dan. Blev lite Rederiet tittande när jag kom hem

och sen åkte jag och mina boys ut och fota lite.

John tog bara kort på sin älskling...


 



och jag på min...


    

Av Mikaela - 19 maj 2012 20:31

Vilket underbart och soligt väder det har varit idag! :)

Satt ute en stund på eftermiddagen och fångade lite sol. 

Hoppas det håller i sig nu och att den riktiga värmen kommer snart. 


Köpte lite sytråd och knappnålar idag så jag kan provköra symaskinen jag fått.

Har inte gjort det än. Men har några klänningar jag ska sy om och gardiner jag måste sy upp.

Har inte använt en symaskin sen jag gick i 9an.. Hoppas verkligen jag kan trä på tråden.. hah.


Har tränat en timme och nu sitter jag och käkar mango.

Saknar Mango-shakesen i Thailand..

Saknar allt med Thailand..


 

Av Mikaela - 18 maj 2012 22:09

Fick en bukett med rabarber i söndags och idag när jag kände mig rastlös vevade jag ihop en rabarberkaka. :)

Mjuk och saftig inuti och lite "knäckigt"-frasig utanpå.

Mumma!


Rabarberkaka i långpanna


6 ägg

9 dl strösocker

450 g smör

9 dl vetemjöl

1 msk bakpulver

1 msk vaniljsocker

Rabarber 


Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna.

Vispa ägg och socker pösigt.

Blanda de torra ingredienserna och rör ner i äggsmeten. Tillsätt smöret.


Häll smeten i en långpanna med bakplåtspapper.

Skala och skär rabarbern i bitar. Strö rabarberbitarna över smeten och tryck ner lite med handen.


Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 1 timme. 

Skär i rutor av valfri storlek.


Servera med till exempel vaniljsås eller ät dom som dom är ;)


 

Av Mikaela - 18 maj 2012 15:24

Till mitt födelsedagsfika, den 13e Maj gjorde jag cupcakes istället för tårta.

Alla fick ju då istället en liten egen minitårta :)


 



Jag bakade två olika sorters muffins. 

Vaniljmuffins med bitar av vit choklad i och chokladmuffins med bitar av mörk choklad i.


Använde tre olika frostings på.

En vaniljfrosting (med röd och grön karamellfärg)

Såhär gjorde jag den:


2 dl philadelphiaost

2 tsk vaniljsocker

1/2 dl florsocker

några droppar karamellfärg


Vispa alla ingredienser hårt.

Spritsa på muffinsen.


Sen gjorde jag en chokladfrosting:


60 g smör, rumstempererat

1 pkt florsocker

1/2 dl kakao

100 g philadelphiaost


Vispa smör, florsocker och kakao luftigt.

Vispa i philadelphiaost.

Spritsa på muffinsen.


Den tredje frostingen jag använde var Marshmallow Fluff.


 





Annat fikabröd som serverades:

Kokostoppar, Chocolate chip cookies, Kanelbullar.


   

Av Mikaela - 11 maj 2012 17:00

Bakade lite kakor inför söndagens födelsedagsfika.

Blev Kolakakor och Chocolate chip cookies. Cookiesarna är lika sega och goda som på Subway ;)

Här kommer receptet!


300g smör

2 1/4dl socker

2 ½ dl brun farin

2 ägg

3 tsk vaniljsocker

7 ½ dl vetemjöl

1 tsk salt

1 tsk bikarbonat

4 msk kakao (om du vill ha bruna kakor)

200g choklad


Smält smöret. Vispa ihop farin, ägg och vaniljsocker. Häll i det smälta smöret, vispa ordentligt.

Blanda i resten av ingredienserna. Blanda tills smeten blir som en stor "fudgeboll" och häll då i chokladen.

(Jag gillar kakorna bäst om man gör dom med kakao i, och då använder jag vit choklad.)

Gör små bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ca 10 min, inte för länge, kakorna ska ju bli sega och goda! ;)

Förvara ev. i kylen.


 

Av Mikaela - 9 maj 2012 21:06

Fullt ös hela dagen men nu kan jag pusta ut en stund.

Blir snart lite Rederiet-tittande med Johno.


Var hos Pauliina förut. Hon ville testsminka mig och prova ut kläder inför imorn.

Ska leka hennes modell i skolan då.

Blir en "gör om mig"-sminkning och en bröllopssminkning med lite annorlunda bröllopsoutfit :)


Annars då.. Jo, var sista dagen på Djurmagazinet idag,

på måndag blir det Hemtex istället! :)

Presentation


Hej!
Jag heter Mikaela. Bor i lilla "lagom-landet" Sverige. Älskar att resa, så kommer självklart skriva om när jag är ute i stora världen. Annars kommer jag blogga om min vardag, saker jag shoppar och lägga ut recept när jag bakar.

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards