frokenmellan

Alla inlägg under januari 2013

Av Mikaela - 31 januari 2013 13:06

Jag är så himla glad att det "Khakigröna" är tillbaka!

Nu längtar jag verkligen till våren, att kunna dra på sig skinnjackan och ett par tunnare skor.


Lite av det jag shoppat på senaste:

 

 

 

 

                 

 

 

 

 

bilder från hm.com  

 

 

 

 

Haha, orkar inte förklara varför jag har en blomma på näsan men den bilden var till John..

Har en av dom gröna blusarna på mig där iaf!


            

 

 

 

 

 

 


Av Mikaela - 31 januari 2013 10:00

Bakade kanelbullar igår som jag fyllde frysen med.

Kanelbullar är ett av dom bästa fikabröden som finns, tycker jag.

Och dom ska vara riktigt saftiga!

Folk har frågat hur jag får till mina så bra och hemligheten är bara jävligt mycket smör i fyllningen!

Det har min farmor lärt mig.. ;)

Dom blir ena riktiga kaloribomber, men man behöver ju inte äta bullar varje dag. :)



Receptet:

 

1 paket jäst (50g, för söta degar)

100 g smör

6 dl mjölk

1 dl socker

2 krm salt

ca 16 dl vetemjöl

ca 1 tsk kardemumma (valfritt)

 

Fyllning:

 

Smör

Socker

Kanel

 

Pensling:

 

Ägg

Pärlsocker

 

 

Smula jästen i en bunke. Smält matfettet i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader.

Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.

Tillsätt resten av degvätskan, socker, salt, kardemumma och nästan allt vetemjöl. Spara lite till utbakningen.

Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter. 

Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.

 

Ta upp degen på arbetsbänk och knåda den smidig. Kavla ut till en platta och bred på fyllningen.

Hur mycket fyllning man vill ha bestämmer man ju själv. Men jag hyvlar smöret med osthyvel och lägger ut över degen. Sedan brer jag ut det med smörkniv.

Sockra och "kanela" så det ser bra ut. Rulla ihop och skär.

Lägg bitarna med snittytan uppåt i bullformar på en plåt och låt jäsa under bakduk 20 min.

Sätt på ugnen, 225-250 grader.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över lite pärlsocker.

Grädda mitt i ugnen ca 8 min.

 

 

 

Av Mikaela - 30 januari 2013 10:47

Snart är Januari slut. Fy sjutton va tiden går fort!

Jag fyller 25 i år. 25.. 

När jag var i tonåren sa jag att när jag är 25 då ska jag ha, gift mig, skaffat barn och bo i hus.

Har iof några månader på mig men det lär ju inte hända liksom. ;)



Till något helt annat, födelsedagskalas på söndag för mamma, storasyster och hennes barn.

Blev tillfrågad att baka fikabrödet och självklart ska jag göra det! :)

Så kanske slänger upp recept och bild på nåt bakverk senare i veckan.




Presentation


Hej!
Jag heter Mikaela. Bor i lilla "lagom-landet" Sverige. Älskar att resa, så kommer självklart skriva om när jag är ute i stora världen. Annars kommer jag blogga om min vardag, saker jag shoppar och lägga ut recept när jag bakar.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards